Næringslivsprisen er et samarbeid mellom Sparebanken, HHI, Nordkapp Næringshage og Finnmarksposten, og ble delt ut for første gang i 2012. Da var det Birdsafari som ble vinneren. I år hadde juryen 10 aktuelle kandidater og havnet til slutt opp med tre bedrifter i finalerunden. Både Rema 1000 og Honningsvåg Mek. Verksted var i tillegg til Destinasjon 71 gr. Nord i finalen. Kriteriene for næringslivsprisen er blant annet
- Økte verdier for eiere og samfunnet
- God og sunn økonomi
- God lagspiller lokalt/regionalt
- Vekst
- Produktutvikling
- Innovasjon
- Samfunnsengasjement
Om årets vinner sier juryen:
Årets vinner av Næringslivsprisen er en bedrift som har hatt betydelig vekst de siste årene, og er en viktig del av lokalsamfunnet. Bedriften er samfunnsengasjert og har sett viktigheten av godt nettverk. Bedriften spiller på lag med kundene, og strekker seg langt for å levere produkter skreddersydd til deres behov og ønsker. Dette har gjort at de har gode relasjoner og samarbeidsavtaler med andre aktører innenfor samme bransje.
Siden 2005 da bedriften ble etablert, har de hatt stort fokus på produktutvikling. Dette har gjort at bedriften har hatt en bratt læringskurve og eierne har gått fra å drive virksomheten på hobby-basis til å ha flere heltidsansatte. Bedriften livnærer seg på noe av det mest dyrebare vi har her nord, nemlig naturen.
Mange ungdommer har hatt sommerjobb her siden oppstarten, og bedriften er en betydelig reiselivsaktør i Nordkapp, men også en av de største lokaleide i Finnmark. Allerede i 2007 ble de kåret til årets reiselivsbedrift i Finnmark. Bedriftens gode vekst har også gjort at bedriften er en av få reiselivsbedrifter i regionen som har vært Gaselle-bedrift to år på rad.
Bedriften har for tiden vind i seilene, eller sagt med litt andre ord… orkan i lavvoen.