I følge gårsdagens nyhetsbrev fra Petro Arctic benekter Statoil at beslutningen om ilandføring var politisk motivert. Spørsmålet dukket opp under Intsok sin Floating Production-konferanse i Oslo.
Under Intsok sin Floating Production-konferanse i Oslo torsdag 14.mars, med temaer innen FPSO og FLNG, var Statoils Per Brevig, som har jobbet med eventuelle flyterkonsept for Skrugard-utbyggingen, invitert til å snakke om Skrugard-konseptvalget. Da programmet ble snekret, var det fortsatt ikke kjent hva slags konsept som skulle velges til storprosjektet i Barentshavet. Spørsmålet var derfor; Vil vi se en FPSO på Skrugard. Men som de fleste har fått med seg, er svaret på det "Nei".
Intsok fulgte derfor opp med å spørre Brevig om ilandføringsbeslutningen var politisk motivert. Det var han rimelig klar på at den ikke var.
- Det er ikke politisk motivert. Konseptet som ble valgt, ble valgt fordi det var det beste konseptet, sa Brevig.
Han forklarte videre at man i konseptfasen har jobbet med rekke forskjellige muligheter. Både Skarv-lignende konsepter og Goliat-lignende, samt ilandføring til en rekke forskjellige lokasjoner.
- Da vi startet konseptstudiene, hadde offloading-løsninger og rør-til-land-løsninger. Vi valgte da den løsningen vi mener er best. Blant annet er dette en velkjent løsning for Statoil, fortalte han.
Han pekte videre på at det finnes en god del aspekter i Barentshavet som er utfordringer.
- Det er lave temperaturer, is, eventuell sjøis, store perioder uten dagslys og liten infrastruktur. Blant annet er lave temperaturer og vinterisering en stor utfordring for oss. Snø skal fjernes og beskyttelse for fallende is må være på plass, nevnte Brevik, som også viste til at det kunne dukke opp havis i området.
- Men der Skrugard er lokalisert skjer dette kun én gang i løpet av 2400 år, sa han.
Intsok fulgte derfor opp med å spørre Brevig om ilandføringsbeslutningen var politisk motivert. Det var han rimelig klar på at den ikke var.
- Det er ikke politisk motivert. Konseptet som ble valgt, ble valgt fordi det var det beste konseptet, sa Brevig.
Han forklarte videre at man i konseptfasen har jobbet med rekke forskjellige muligheter. Både Skarv-lignende konsepter og Goliat-lignende, samt ilandføring til en rekke forskjellige lokasjoner.
- Da vi startet konseptstudiene, hadde offloading-løsninger og rør-til-land-løsninger. Vi valgte da den løsningen vi mener er best. Blant annet er dette en velkjent løsning for Statoil, fortalte han.
Han pekte videre på at det finnes en god del aspekter i Barentshavet som er utfordringer.
- Det er lave temperaturer, is, eventuell sjøis, store perioder uten dagslys og liten infrastruktur. Blant annet er lave temperaturer og vinterisering en stor utfordring for oss. Snø skal fjernes og beskyttelse for fallende is må være på plass, nevnte Brevik, som også viste til at det kunne dukke opp havis i området.
- Men der Skrugard er lokalisert skjer dette kun én gang i løpet av 2400 år, sa han.