Oppdatert: 14. september 2012
Stig Hansen i Nordkapp Næringshage har denne uka satt seg på skolebenken igjen. Sammen med lederne i landets næringshager har han startet på et flunkende nytt BI-studie. Studiet er det første i sitt slag, skreddersydd for næringsutviklere i distriktene. Målet er å gjøre næringshagene bedre rustet til å bistå bedrifter og skape lokal innovasjon.
Nødvendig påfyll
Det nye næringshageprogrammet har et langt sterkere innovasjonsfokus enn tidligere. Foruten å tilby gode rammer for samlokalisering, skal næringshagene være en aktiv aktør og premissgiver i lokal og regional næringsutvikling.
– Jeg tror dette vil gjøre oss bedre rustet til å bistå næringslivet i vår region. Spesielt viktig for oss er det å bistå små- og mellomstore bedrifter med innovasjon og kompetanseutvikling. Det krever kompetanse av oss.
Det sier Stig Hansen til næringshagens nettsted.
Næringshagene trenger topp kompetanse
– Næringshagene samler kunnskapsintensive bedrifter. Da er det en selvfølge at vår kunnskap er på topp.
Det sier Heidi Lyng, leder for næringshageprogrammet i SIVA, som har vært initiativtaker til satsingen:
– Vi tror at studie vil gi våre næringshager en målrettet og aktuell kompetanseheving.
Næringshagene skal gjennom mange temaer, blant annet:
- Kompetanse som konkurransefortrinn i lokalt / regionalt næringsliv
- Næringsstrukturen som utgangspunkt for næringsutvikling
- Markedsføring og markedskommunikasjon i en digitalisert verden
- Identifisering og utvikling av ideer og gründere
- Innovasjonsprosesser i et nytt og helhetlig perspektiv
Hva er en næringshage?
Grunnideen for næringshagekonseptet er å samlokalisere virksomheter som driver innen kunnskapsintensive næringer i distriktene.
Ved å bygge opp et større miljø som består av flere små virksomheter, dannes det et et faglig og sosialt miljø som styrker bedriftenes utviklingskraft.
Det nasjonale næringshageprogrammet drives av SIVA, og inkluderer 42 næringshager i hele landet.
I SIVAs næringshageprogram skal privat eierskap være minst 51%. Det skal det være en forpliktende avtale mellom bedriftene i næringshagen og en felles utviklingsressurs (eks daglig leder).
Det nye næringshageprogrammet har et langt sterkere innovasjonsfokus enn tidligere. Foruten å tilby gode rammer for samlokalisering, skal næringshagene være en aktiv aktør og premissgiver i lokal og regional næringsutvikling.
– Jeg tror dette vil gjøre oss bedre rustet til å bistå næringslivet i vår region. Spesielt viktig for oss er det å bistå små- og mellomstore bedrifter med innovasjon og kompetanseutvikling. Det krever kompetanse av oss.
Det sier Stig Hansen til næringshagens nettsted.
Næringshagene trenger topp kompetanse
– Næringshagene samler kunnskapsintensive bedrifter. Da er det en selvfølge at vår kunnskap er på topp.
Det sier Heidi Lyng, leder for næringshageprogrammet i SIVA, som har vært initiativtaker til satsingen:
– Vi tror at studie vil gi våre næringshager en målrettet og aktuell kompetanseheving.
Næringshagene skal gjennom mange temaer, blant annet:
- Kompetanse som konkurransefortrinn i lokalt / regionalt næringsliv
- Næringsstrukturen som utgangspunkt for næringsutvikling
- Markedsføring og markedskommunikasjon i en digitalisert verden
- Identifisering og utvikling av ideer og gründere
- Innovasjonsprosesser i et nytt og helhetlig perspektiv
Hva er en næringshage?
Grunnideen for næringshagekonseptet er å samlokalisere virksomheter som driver innen kunnskapsintensive næringer i distriktene.
Ved å bygge opp et større miljø som består av flere små virksomheter, dannes det et et faglig og sosialt miljø som styrker bedriftenes utviklingskraft.
Det nasjonale næringshageprogrammet drives av SIVA, og inkluderer 42 næringshager i hele landet.
I SIVAs næringshageprogram skal privat eierskap være minst 51%. Det skal det være en forpliktende avtale mellom bedriftene i næringshagen og en felles utviklingsressurs (eks daglig leder).