Oppdatert: 23. juli 2012
Statoil har opplyst at de nå vurderer å etablere en landbasert oljeterminal på Markopneset i Kvalsund kommune eller på Veidnes i Nordkapp kommune. Dette for i første omgang å betjene oljefeltene Skrugard og Havis, og samtidig ha kapasitet for å ta imot olje fra eventuelle nye oljefunn i området. For det arbeidet Nordkapp kommune over flere år har nedlagt i å klargjøre Sarnesfjorden som et nasjonalt terminalområde for lasting og omlasting av olje og kondensat fra Barentshavet, er dette en viktig milepæl. Sarnesfjorden er allerede godkjent av de sentrale havne- og forurensningsmyndigheter for omlasting av råolje, og arbeidet med den konkrete reguleringsplanen for Veidneset som landbasert terminalområde er i gang.
Nordkapp Havn i samarbeid med bl.a. Nordkapp Næringshage (med støtte fra SIVA/FFK) er også i gang med å synliggjøre de muligheter Honningsvåg og Sarnesfjorden kan representere for en ytterligere utvikling rettet mot olje- og gassvirksomheten i Barentshavet. Dette innenfor et konsept kalt «Nordkapp Terminals». I denne sammenhengen ser en på de muligheter og behov som den samlede utvikling på så vel norsk og russisk side vil representere. For Finnmark og for Norge er det viktig at en nøye vurderer hvilke synergieffekter som kan oppnås ved å kombinere flere behov. Dette i form av reduserte utbyggings- og driftskostnader (herunder nødvendige beredskapsopplegg) dersom det i perioder kan bli aktuelt å kombinere landbasert oljeterminalvirksomhet med omlasting fra skip til skip. Nordkapps styrke er at man allerede har godkjenning for å drive omlasting i Sarnesfjorden. Kostnadene med konsekvensutredningen er tatt.
I nasjonal sammenheng er Honningsvåg/Sarnesfjorden pekt på som den havnen i Finnmark som ut fra maritime kvaliteter, og de svært enkle inn- og utseilingsforhold, er best egnet til å håndtere de mest krevende maritime operasjoner som kan oppstå når den helårlige olje- og gassvirksomheten i Barentshavet nå står foran en vesentlig økning. I den forbindelse arbeides det nå med å forsterke utviklingen av Nordkapp som et sterkt maritimt senter. Dette i samarbeid med Kystverket, Nordkapp Simulators, Nordkapp Maritime skole med sitt fokus på oljevernberedskap, Nordkapp kommune, Nordkapp og Porsanger Havn IKS og andre private tjenesteleverandører. Dette med den klare målsetting om både å styrke de regionale ringvirkningene i Finnmark og sikre en mest mulig miljøsikker utvikling av olje- og gassvirksomheten i Finnmark.
I nasjonal sammenheng er Honningsvåg/Sarnesfjorden pekt på som den havnen i Finnmark som ut fra maritime kvaliteter, og de svært enkle inn- og utseilingsforhold, er best egnet til å håndtere de mest krevende maritime operasjoner som kan oppstå når den helårlige olje- og gassvirksomheten i Barentshavet nå står foran en vesentlig økning. I den forbindelse arbeides det nå med å forsterke utviklingen av Nordkapp som et sterkt maritimt senter. Dette i samarbeid med Kystverket, Nordkapp Simulators, Nordkapp Maritime skole med sitt fokus på oljevernberedskap, Nordkapp kommune, Nordkapp og Porsanger Havn IKS og andre private tjenesteleverandører. Dette med den klare målsetting om både å styrke de regionale ringvirkningene i Finnmark og sikre en mest mulig miljøsikker utvikling av olje- og gassvirksomheten i Finnmark.