8. og 9.mai blir det kurs for næringslivet i Nordkapp
Nå gjelder det å gripe muligheten. Vi kan i samarbeid med Sparebanken Nord Norge tilby våre medlemmer følgende kurs (Pro-skolen) 8. – 9.mai i Honningsvåg til en pris på kr 3500,
Maks 10 deltakere.
Påmelding til stig.hansen@nordkappnh.no – senest innen 6.april.
Ledelse og styre
Styret som ledelses- og utviklingsressurs for bedriften
Ledelse av SMB- bedrifter
Fra operativ ledelse og administrasjon til strategisk og overordnet ledelse
Rekruttering og utvikling av virksomhetens menneskelige ressurser
Mål for samlingen er at deltakerne kan se og iverksette tiltak i forhold til organiseringen av virksomheten, utnyttelse av de menneskelige ressursene man råder over, foreta de riktige prioriteringene i den daglige ledelse, og ikke minst kunne utvikle og ta i bruk styret som en viktig strategisk og ledelsesmessig ressurs for bedriften.
Økonomistyring
Bedriften i et helhetsperspektiv
Utvikling av praktisk og effektiv målstyring
Effektiv økonomistyring
Fra tradisjonell kalkyle og budsjettering til kundelønnsomhet og prognosebasert planlegging
Prosjektregnskap og prosjektstyring
Mål for samlingen er at deltakerne skal kunne se forbedringer og muligheter i sin løpende økonomistyring, og kunne forstå anvendelsen av de aktuelle styringsverktøyene som effektive ledelses- og beslutningsverktøy. Sentrale verktøy vil eksempelvis være budsjett og prognosebasert planlegging, samt helhetlig målstyring. Prosjektregnskap og prosjektstyring vil også bli belyst, samt krav til eksterne tjenesteleverandører av eksempelvis regnskaps- og økonomitjenester
Markedsføring
Bedriftsforståelse i et helhetsperspektiv
Markedsføring av service i tjenesteorienterte virksomheter
Den digitale kommunikasjonsarenaen
Markedsføring i dagens digitale kunnskapsbaserte samfunn
Service, tjeneste og kunnskapsdimensjonen i bedriften som en driver av bl.a lønnsomhet
Fra kunder som episoder til kunder som relasjoner
Konkurransefortrinn og økt lønnsomhet gjennom fokus på tjenester framfor produkter
Innovasjon og utvikling
Innovasjon i mindre virksomheter – enkelt og lønnsomt
Hvordan skape konkurransefortrinn gjennom systematisk innovasjon og utvikling
Produkt, tjeneste og konseptutvikling
Strategisk ledelse med fokus på styring av kunderelasjoner
Målet er at kursdeltakeren vil kunne se og iverksette systematisk forbedringsarbeid
Mål for samlingen er at deltakerne skal kunne se forbedringspotensialet i kunde og markedsarbeidet. Deltakerne skal kunne forstå hvilke verktøy og virkemidler som er til rådighet i denne sammenhengen.Som en viktig del av dette skal deltakerne også kunne iverksette konkrete forbedringstiltak i egen bedrift bl.a gjennom mer effektiv markedsføring og kundeorientert utvikling. Dette for å oppnå økt kundetilfredshet og lønnsomhet.
Kursansvarlig : Ketil Hveding ; utdannet siviløkonom/MBA med spesialisering i internasjonal markedsføring. Han har vært næringslivsleder innenfor mange ulike bransjer, f.eks. reiseliv, bygg og anlegg, markedsanalyse, økonomi og regnskap. Han har erfaring fra å gripe tak i utfordrende virksomheter, identifisere kjerneutfordringene og snu den negative utviklingen. Han har undervist ved Handelshøyskolen BI i ledelsesfag i flere år og har vært med på SpareBank 1 sin satsing på PRO Skolen